A Nagy Konstantin előtti kor (I-III.sz.) egyházfegyelmében a szokásjog játszotta a döntő szerepet.
A legfontosabb álapostoli gyűjtemény a 215 körül keletkezett Traditio Apostolica.
Az első többé-kevésbé egyetemes tekintélyre emelkedett nyugati kollekció a Syntagna Canonum (342-381) volt.
A kronológikus keleti gyűjteményekbe soha nem vettek fel pápai dekretálisokat és nyugati zsinati kánonokat.
A Decretum szövegéhez írt magyarázó jellegű önálló összefoglaló mű a glossszaapparátus.
A dekretalisztika és a dekretisztika egymással ekvivalens fogalmak.
A pápai dekretálisok legfontosabb gyűjteménye a virágzó középkorban a Breviarium extravagantium (1188-1192) volt.
A Compilatio prima jelentősége abban állt, hogy az anyagot öt részre osztotta, (iudex, iudicium, clerus, connubia, crimen) a könyveken belül pedig címekre és fejezetekre.
A Liber Extrát, minden idők legbővebb és legnagyobb hatású gyűjteményét VIII .Bonifác hirdette ki 1234-ben.
Karikázza be a helyes választ! Egy-egy kérdésnél egy vagy több helyes válasz is lehetséges!
Az alábbi kollekciók közül melyik (melyek) az álapostoli gyűjtemények?
Syntagma Canonum
Didaszkália
Traditio Apostolica
Panormia
A Collectio Hispana a következő anyago(ka)t tartalmazza:
Collectio Dionysiana
Decretales Pseudoisidorianae
Afrikai és galliai zsinati határozatok
Collectio Hibernensis
Jelölje be azokat a kollekció(ka)t,amely(ek) megtalálhatók a Corpus Iuris Canoniciben!
Breviarium extravagantium
Clementinae
Liber Extra
Concordia discordantinum canonum
Melyik pápa hirdette ki a Liber Extrát?
III. Jenő
VII. Gergely
VIII. Bonifác
IX. Gergely
RELÁCIÓANALÍZIS
A jogszabály rangja függ a kibocsátójának rangjától is, ezért az alacsonyabb rangú szerv nem hozhat érvényesen olyan törvényt, mely a felettes hatóságtól kiadott jogszabályokkal ellenkezik.
Az egyházjog nem határozza meg kifejezetten a jogszabályok hierarchiáját, ezért az alacsonyabb rangú szerv adott esetben érvényesen hozhat olyan törvényt, mely a felettes hatóságtól kiadott jogszabályokkal ellenkezik.
Azon kétoldalú megegyezésen alapuló egyházi jogszabályok, amelyekben a törvényhozó közös előírásokat szab meg egy olyan közösség számára, melynek törvény adható, kihirdetésre szorulnak, mert a törvény akkor jön létre, amikor kihirdetik.
A Szentszéknek a hatályos Codex előtt kötött megállapodásai akkor is megőrzik hatályukat, ha rendelkezéseik a Törvénykönyv kánonjaival ellenkeznek, ezért a legfőbb egyházi törvényhozónak a jövőre nézve is jogában áll olyan megállapodásokat kötni, melyek a CIC előírásaival ellenkező szabályt állapítanak meg bizonyos kérdésekről.
Az exspectatíva nem szerzett jog, mert exspectativának az olyan alanyi jogot nevezzük, amely a személyt valamilyen jogilag jelentős cselekmény alapján a tárgyi jogrend szerint már megilleti.
A korábban szerzett jogok érvényben maradtak a Codex hatályba lépése után, mert a törvények a jövőre vonatkoznak, és általában nem visszamenő hatályúak.
A hatályos Codex kánonjai amennyiben a régi jogot is tartalmazzák, a kánoni hagyományt figyelembe véve kell értelmezni, mert a kánoni hagyomány figyelembe vétele a törvénymagyarázat egyik alapelve, és a régi törvények jelenlegi jogi értékéről szóló kijelentés is egyben.